Практика студентів спеціальності 013 Початкова освіта, 014 Середня освіта (Фізична культура)
РОБОЧА ПРОГРАМА з виробничої практики в ЗОШ спеціальності 014 «Середня освіта. Фізична культура»(4 курс), 2017 рік) Завантажити
РОБОЧА ПРОГРАМА ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ Напрям підготовки: 6.030102 Психологія (4 курс), 2017 рік Завантажити
РОБОЧА ПРОГРАМА ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ в дитячих оздоровчих закладах. Напрям підготовки 6.010201 «Фізичне виховання» (3 курс), 2017 рік Завантажити
Методичні рекомендації з педагогічної практики в ЛДОЗ
На допомогу студентам-практикантам
Золоті правила класного керівника
- Учитель має викликати любов і повагу школярів до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, у стосунках з учнями чесний і відвертий.
- Учителю не слід мати «любимчиків». Дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме прохання, ділитиметься з ним найсокровеннішим.
- Він має бути веселим, жартами підтримувати учнів, створювати позитивну атмосферу.
- Педагог має правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.
- Учителю слід завжди бути доброзичливим. У дитині немає нічого такого,щоб вимагало жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю. Учитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в ній добро власними вчинками, і дитина відповість тим самим.
- Учителю варто читати більше наукової літератури. З такою Людиною учням завжди цікаво.
- Завдання вчителя як особистості «знайти себе в собі» й допомогти дітям зробити те сааме.
- Учитель має володіти мистецтвом індивідуальних бесід з дитиною, уміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги. Не можна обговорювати поганих вчинків привселюдно. Самоповага народжується із радощів за себе, за свій успіх.
- Класоводу необхідно створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам’ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватись.
- Педагогу слід мати гаряче серце й холодний розум, щоб не допустити поспішних, непродуманих рішень; не залежати від настрою.
- Учителю потрібно дорожити довір’ям дитини, любити її, захищати, поважати її почуття. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки. Педагог має берегти найвище благо: людську гордість, недоторканіть особистості, гідність дитини.
- Класоводу необхідно виховувати в дітей самодисципліну, боротися з лінощами. Разом з батьками слід працювати над тим, щоб дитина сама себе обслуговувала. Діти мають розуміти, що навчання в школі – це їхня найважливіша робота.
Учитель – це той, хто володіє найбільшою педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути хорошим, бажання стати сьогодні кращим, ніж учора, почуття самоповаги.
Заповіді іміджу сучасного вчителя
- Роби все вчасно і професійно.
- Завжди будь люб’язним, привітним і доброзичливим.
- Ніколи не говори зайвого. Думай про наслідки сказаного тобою.
- Пам’ятай, що успішна робота – професіоналізм плюс порядність.
- Дбай про своє ім’я – це найвища цінність сучасного вчителя.
- Думай про інших, а не лише про себе. Турбуйся про своїх колег, учнів,- вони створюють твій імідж.
- Дбай про свій зовнішній вигляд. Пам’ятай: привабливий зовнішній вигляд – запорука позитивного іміджу.
- Говори й пиши грамотно. Твої мова й мовлення – ознаки інтелекту.
- Пам’ятай, що впевненість у собі не повинна заважати скромності.
Основні риси, притаманні творчому вчителю
- Відповідальне ставлення до своєї справи, сумлінне виконання обов’язків у будь-яких ситуаціях і за будь-яких умов.
- Постійний пошук оптимального способу реалізації завдань, які потрібно виконати, пошук методичних знахідок.
- Бажання й уміння досягти позитивних результатів навіть за несприятливих умов.
- Розвиток фантазії, уміння бачити незвичайне навіть у звичних ситуаціях.
- Прагнення сформувати творчу особистість школяра.
- Артистизм, уміння розвивати, стимулювати дитячу уяву.
- Уміння створювати проблемно-пошукові ситуації, ситуації успіху.
- Педагогічна тактовність.
- Загальна культура особистості.
Корисні поради щодо спілкування з учнями
- Дитина спізнилася на урок – її варто запитати, чи не трапилося чого.
- Учень неуважно слухає пояснення вчителя – у коректній формі поцікавитися, які думки, проблеми його відволікають.
- Учень не виконав завдання – буде коректно висловити припущення, що йому завадили серйозні обставини.
- Учень забув удома ручку (зошит, лінійку) – запропонуйте йому свою допомогу.
- Бійка дітей – результат невміння розв’язати конфліктне питання.
- Дитина голосно щось сказала, перебила вчителя – можливо її щось нервує.
- Відчинилися двері під час уроку – мабуть, щось трапилося і вимагає нашого втручання, нашої присутності.
- Ніхто з учнів класу не хоче йти до дошки – чи не страх є причиною цього?
- Учень не був на уроці – висловіть йому співчуття з цього приводу.
- Діти гарно працюють на уроці – в такому випадку висловіть своє задоволення і подякуйте за спілкування.
- У разі несподіваного успіху і вражаючих результатів не бійтеся вигукнути «Браво!» і виразити свою радість.
Поради тим, хто віддає своє серце дітям і бажає розвивати свої педагогічні здібності
- Завжди посміхайтеся.
- Дітей зустрічайте словами: «Я чекала вас!»
- Любіть кожну дитину.
- Відчувайте відповідальність за долю кожної дитини.
- Виховуйте себе, бо особистість виховується особистістю.
- Будьте благородними, бо благородна людина виховується благородною людиною.
- Будьте добрими, бо доброта виховується добротою.
- Милуйтеся красою та допомагайте дітям осягнути щастя бачити красу.
- Поповнюйте свої знання, допомагайте дітям осягнути щастя здобувати знання.
- Любіть і допомагайте дітям осягнути щастя дарувати і приймати любов.
- Проявляйте інтерес до життя дитини.
- Співпрацюйте з нею не тільки у вчинках, ай у думках.
- Спілкуйтеся х дитиною як із дорослим.
- З кожною дитиною встановлюйте особисті, довірливі взаємини.
- Допомагайте дитині знайти своє «Я».
- Радійте, коли вона досягає успіху.
- Культивуйте в собі великий дар терпіння.
- Розмовляйте з дітьми спокійно.
- Висловлюйте дітям подяку за роботу на уроці.
- Слухайте своє серце, бо тільки своїм серцем дійдете до сердець дітей. Висло
Циклограма роботи класного керівника
Заходи, які здійснює класний керівник
Щоденно.
– З’ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація пропусків у класному журналі.
– Бесіди з учнями, які запізнюються.
– Організація чергування по класу.
– Індивідуальна робота з учнями.
– Контроль зовнішнього вигляду школярів.
– Організація харчування дітей.
Щотижня.
– Проведення виховних годин.
– Перевірка щоденників.
– Проведення заходів у класі за планом роботи.
– Робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського
самоврядування.
– Контроль за виконанням доручень.
– Організація прибирання території пришкільної ділянки.
– Робота з батьками.
– Робота з вчителями, які працюють у класі.
– Зустріч зі шкільним лікарем (медсестрою), отримання довідок про хвороби
учнів.
Щомісяця.
– Проведення класних зборів.
– Проведення бесіди з безпеки життєдіцяльності.
– Організація чергування класу по школі.
– Відвідування уроків учителів-предметників у своєму класі.
– Тестування, анкетування учнів з метою вивчення їхніх індивідуальних
особливостей та аналізу розвитку учнівського колективу.
– Контроль за станом підручників.
– Зустрічі з батьківським активом.
– Відвідування учнів удома.
Один раз на семестр.
– Оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту.
– Заповнення табелів успішності та видавання їх учням.
– Проведення батьківських зборів.
– Участь у роботі семінару, методичного об’єднання .
– Аналіз виконання плану роботи, корекція плану виховної роботи.
– Складання плану роботи на канікули.
Один раз на рік.
– Аналіз та складання плану виховної роботи.
– Проведення відкритого виховного заходу.
– Оформлення осорбових справ учнів.
– Статистичні відомості про клас (на 5 вересня).
– Написання характеристик (за необхідності).
Оформлення кабінетів початкової ланки
- На передній стіні класу, ліворуч чи праворуч від дошки на спеціальних стендах допоміжний матеріал тривалого користування: алфавіт, зразки виконання певних дій, з другого боку – змінна наочність: «Говори правильно», «Пиши правильно», «Зразок міркування», годинник із виразним циферблатом; піскові годинники на 1, 3, 5 хв; крім того, 1-2 маленькі переносні дошки, які легко розвертати в той чи інший бік.
- Для проведення дослідів і демонстрування об’ємних наочних посібників на уроках «Я і Україна» зручно користуватися пересувною підставкою, яка дає змогу розвертати приладдя й посібники під таким кутом, щоб їх могли спостерігати учні лише одного класу (якщо вчитель працює в класі-комплекті).
- Шафа і поличка розташовані так, щоб створювалися певні секції, в яких треба розміщувати дидактичний матеріал, таблиці, роботи учнів, матеріали з роботи з дитячою книгою та з позакласного читання. На вільній частині стіни бажано повісити довгу дошку. Використання цієї дошки значно розширює можливості вчителя для керівництва індивідуальною і груповою роботою учнів на уроці.
- «Куточок символіки».
- «Куточок класу».
- «Куточок читача» зі списком рекомендованої літератури для роботи з дитячою книжкою (який змінюють перед кожним уроком), результатами перевірки техніки читання, нормами темпу читання для цього класу, відзначенням кращих читачів.
- «Куточок розвитку логічного мислення школяра».
- «Календар погоди», який ведуть учні.
- Навчальні таблиці і картини, які розміщуються в спеціально обладнаних вузьких шафах-ящиках під класною дошкою. Карти і навчальні таблиці, наклеєні на тканину, зручно зберігати скрученими в рулони та підвішеними за допомогою гаків до горизонтальних штанг.
- Крім того мають бути спеціальні приміщення, в тому числі класна та ігрова кімнати, а також кімната для відпочинку (сну) для першокласників, обладнана ліжками. Забороняється обладнання спальних кімнат двоярусними ліжками.
- Навчальне обладнання, пронумероване і надписане, зберігається у ящиках з прикріпленими етикетками за розділами програми і класами.
- Підручники та навчальні посібники учнів першого класу рекомендується зберігати в кабінеті.
Методичні рекомендації молодому вчителю щодо узагальнення досвіду
- Уважно стежите за науково-методичною літературою, ведіть бібліографію літератури з питання, що цікавить Вас.
- Зберігайте і накопичуйте матеріали, що відображають досвід Вашої роботи: плани, конспекти, дидактичні посібники, питання учнів, відповіді, свої спостереження, за духовним розвитком школярів. Відзначайте при цьому Ваші сумніви, невдачі.
- Обираючи тему для узагальнення досвіду, постарайтеся врахувати успіхи і недоліки у вашій роботі і ваших товаришів. Доцільно узяти тему, яку Ви вважаєте найбільш важливою і потрібною, і постарайтеся її оформити як можна точніше, конкретніше.
- Визначте форму узагальнення. Це може бути доповідь, стаття. Але можна узагальнити досвід і по іншому. Наприклад, привести систему Ваші методичні матеріали (плани, картки, схеми, види самостійних вправ учнів), супроводжуючи їх короткими роз’ясненнями.
- Складіть короткий план теми (3-4 основних питання), потім складіть по темі тези. Пригадайте і помістіть в плані факти, які будуть використані як підстава для Ваших висновків. Знову і знову уточнюйте план; вже в ньому має бути основна ідея і логіка викладу теми.
- Далі доповідь. Спочатку – чернетка. До межі скорочуйте введення, уникайте спільних фраз. Літературу використовуйте не для повторення вже сказанного, а для поглиблення і систематизації своїх спостережень і висновків.
- Оцінюйте практично свій досвід. Кажучи про успіхи, не забудьте розповісти про недоліки, труднощі, помилки. Головний критерій харошого досвіду – результати. Розповідь про досвід непереконлива і малоцікава, якщо в ній не показано, як зростають і розвиваються учні.
- Матеріал прагніть викладати коротко, просто, логічно, послідовно, уникаючи повторень.
- Працюючи над темою, радьтеся з колективом, зі своїми колегами, розповідайте їм про свої труднощі, сумніви. Так можуть з’явитися коштовні думки, потрібні факти.
- Підберіть і належним чином оформіть додатки (схеми, карти, таблиці, роботи учнів, списки літератури і так далі).11.
- Пам’ятайте, що, узагальнюючи педагогічний досвід, Ви виконуєте важливий суспільний обов’язок, сприяєте подальшому поліпшенню справи навчання і виховання дітей.
Методичні рекомендації щодо планування й проведення уроку
Шкільний урок –частина життя дитини. Дитина вчиться працювати, аналізувати явища, вступає у відносини з людьми і колективом, утверджує своє «я».
Урок – це спілкування людини з іншою людиною, це-велика праця душі і серця. Учитель має демонструвати учням на уроці передусім найвищі зразки культури спілкування: повагу до людини як особистості, вміння слухати і чути, уважність і делікатність, зібраність і точність виконання необхідних дій, неухильне дотримання норм етикету, добросовісність, чесність, старанність, охайність.
Сучасний урок – це перш за все урок, на якому вчитель уміло використовує всі можливості для формування моральних основ розвитку особистості учня, забезпечення його активного розумового росту, глибокого і свідомого засвоєння ним знань.
Сучасний урок – це єдність навчання, виховання і розвитку. Він органічно пов’язаний із:
- організацією роботи гуртків і секцій;
- з проведенням конкурсів, олімпіад.
Загальною функцією уроку є формування і розвиток особистості
школяра на основі розвивального і виховую чого навчання.
Першочерговим завданням сучасного уроку має стати збереження духовно-морального здоров’я учасниківпедагогічногопроцесу. Щобсприятизбереженню духовного і душевного здоров’я у взаєминахучнів, правила їхньоїповедінкиповиннімати духовно-моральний характер.
Загальні вимоги до уроку
– озброювати учнів свідомими, глибокими і міцними знаннями;
– формувати в учнів навички й уміння, що сприяють підготовці їх до життя;
– підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси особистості;
– здійснювати всебічний розвиток учнів, розвивати їхню особистість;
– формувати в учнів самостійність, творчу активність, ініціативу, як стійкі якості особистості, уміння творчо вирішувати задачі, що зустрічаються в житті;
– виробляти уміння самостійно учитися, здобувати і поглиблювати чи поповнювати знання, працювати з книгою, опанувати навичками й уміннями і творчо застосовувати їх на практиці;
– формувати в учнів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання учитися, потребу в розширенні і придбанні знань, позитивне відношення до навчання.
Вимоги до сучасного уроку
Загальнопедагогічні
1. Пріоритет особистості учня в організації освітнього процесу.
2. Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів.
3. Орієнтація та процес навчання за методикою співробітництва.
4. Орієнтація на особистісні досягнення учнів.
5. Тривимірне навчання.
6. Педагогічний такт і культура мови.
7. Створення емоційно-актуального фону уроку, ситуацій успіху.
8. Пізнавальна самостійність учнів.
9. Чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань уроку.
Дидактичні
1. Раціональне використання кожної хвилини уроку.
2. Раціональна єдність словесних, наукових і практичних методів навчання.
3. Використання активних методів навчання, мультимедійних систем.
4. Зв’язок з раніше вивченим, досвідом, набутим учнем.
5. Формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці.
6. Індивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу.
7. Використання сценарних варіантів уроків, які забезпечуються різноманітними носіями інформації.
8. Заохочення прагнень учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом.
9. Організоване закінчення уроку.
Психологічні
1. Врахування психологічних особливостей кожного учня.
2. Нормальний психологічний стан і стійкий настрій вчителя і учнів.
3. Розумна вимогливість і доброзичливість учителя до учнів.
4. Педагогічна етика і психологічний стан.
Гігієнічні
1.Температурний режим.
2. Норми освітлення.
3. Провітрювання.
4. Відповідність нормативам шкільних меблів.
5. Чергування видів навчальної роботи і різноманітність методів навчання.
Самоаналіз уроку
- Тип і вид уроку, зв’язок його з попередніми.
- Головні завданні уроку.
- Раціональність використання часу уроку.
- Раціональністьструктури уроку дляреалізаціїголовнихзавдань, досягнення мети.
- Методинавчання, використані для вивчення нового матеріалу.
- Засобиздійснення контакту з класом, з окремимиучнями.
- Ефективністьорганізаціїсамостійноїробои.
- Наявністьелементівсамоосвіти, самовиховання.
- Використанняіндивідуального і группового підходу до навчання.
- Організація контролю і самоконтролю за активністюзнань.
- Забезпеченняцілеспрямованості, «оптимальноїрозумовоїдіяльностіучнів».
- Запобіганнярозумовомуперевантаженнюучнів.
- Створення проблемно-пошуковихситуацій для глибшогозасвоєнняматеріалу, емоційного настрою учнів.
- Дотримання правил педагогічного такту, загальноприйнятоїетики, норм стосунків учителя та учня.
- Елементи, етапи, форми, методи, якібулинайбільщвдалими.
- Недолікиреалізаціїзапланованого, їхні причини.
- Цікавість уроку для учнів.
- Подоланнянедоліків, необхідність та змістдопомоги.
Алгоритм підготовки вчителя до уроку
- Визначення цілей уроків у їх системі.
- Визначення змісту уроку, аналіз можливостей підручників (та інших джерел) для реалізації мети й завдань уроку відповідно до готовності дітей засвоювати навчальний матеріал.
- Вибір та поєднання методів і прийомів навчання.
- Вибір форм організації навчальної діяльності.
- Взаємозв’язок структурних компонентів уроку та його відносна завершеність.
- Передбачення способів зворотного зв’язку, контролю й оцінювання навчальних досягнень учнів.
- Складання плану уроку, у якому необхідно чітко передбачити всі етапи уроку, основний фактичний матеріал, оцінювання, домашнє завдання.
Мета уроку
Орієнтовний перелік формулювань розвивальної мети уроку за напрямами розвитку дитини
З метою розвитку мислення:
* аналізувати навчальний матеріал;
* порівнювати;
* знаходити головне;
* встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
* узагальнювати;
* доводити;
* діяти за аналогією.
З метою розвитку мовлення:
* збагачувати словниковий запас;
* посилювати комунікативні властивості мовлення ( експресивність,
виразність);
* оволодівати художніми образами, засобами виразності.
З метою розвитку сенсорної сфери:
* розвиватиокомір;
* розвивативмінняорієнтуватися в просторі, часі;
* вдосконалювативміннярозрізнятикольори, форми, звуки.
З метою розвитку рухової системи:
* оволодівати моторикою дрібнихм’язів;
* розвивати уміння керувати своїми руховими діями;
* вдосконалювати рухову спритність.
З метою розвитку самостійності у навчанні:
* формувати вміння працювати за зразком і вказівками вчителя,
таблицями;
* навчати працювати з коментуванням своїх дій;
* формувати вміння амостійно застосовувати правило;
* формувати пізнавальну самостійність;
* виховувати спостережливість, уважність;
* виробляти звичку до планування своїх дій;
* навчати самостійно контролювати проміжні й кінцеві результати роботи;
* формувати вміння запам’ятовувати, організовуватисвоєробочемісце,
берегти час.
Мета: формуванняключових компетентностей
Вміннявчитися-самоорганізовуватися до навчальноїдіяльності у взаємодії
Загальнокультурної– дотримуватися норм мовленнєвоїкультури, зв’язновисловлюватися
Соціальної –проектуватистратегіїсвоєїповедінки з урахуваннямінтересів та потреб інших
Громадянської– бережливеставлення до своїхтоваришів, до самого себе
Предметних компетентностей – узагальнитизнанняучнів про людину як соціальнуістоту, їїунікальність та неповторність, удосконалюватиумінняаналізувативласнівчинки, поглибитизнання про дружбу, спонукатидопомагатитоваришам, розвиватиуміннядоводити свою думку, визначатипозитивні та негативнірисилюдини, виховуватиповагу до однокласників та бажанняпіклуватися про них.
Орієнтовнийперелікформулюваньвиховнихзавдань уроку:
- прищеплюватидітямпочуттядоброти;
- пробуджувати в них співчуття до когось;
- виховуватитовариськівзаємини;
- заохочуватиспівробітництводітей;
- розвиватиздатністьвідчувати стан іншоїлюдини;
- виховуватитурботливість і уагу до своїхрідних;
- виховувативитриманість;
- виховуватипочуттявідповідальності;
- виховуватишанобливеставлення до народнихтрадицій, всенародних свят;
- виховуватиздатністьбачити красу вприроді, предметах побуту, праці, людськихвзаєминах.
Основнітипиуроків
До основнихтипівуроків належать:
- урок вивчення нового навчальногоматеріалу;
- урок формування і вдосконаленняумінь та навичок;
- урок закріплення і застосуваннязнань, умінь та навичок;
- урок узагальнення та систематизаціїзнань;
- урок контролю і корекціїзнань, умінь та навичок;
- комбінований урок.
Структура уроку вивчення нового навчальногоматеріалу
- Організаціякласу.
- Актуалізаціяопорнихзнань.
- Мотиваціянавчальноїдіяльності.
- Повідомлення теми і мети уроку.
- Сприйняття й осмислення нового матеріалу.
- Узагальнення та систематизаціязнань.
- Підбиттяпідсумківнавчальноїдіяльності.
- Повідомленнядомашньогозавдання.
Структура уроку зукріплення і застосуваннязнань, умінь, та навичок
- Організаціякласу.
- Перевіркадомашньогозавдання.
- Актуалізаціяопорнихзнань.
- Мотиваціянавчальноїдіяльності.
- Повідомлення теми і мети уроку.
- Сприйняття й осмислення нового матеріалу.
- Первиннезастосуваннянабутихзнань.
- Формуваннятворчихумінь і навичокучнів.
- Підбиттяпідсумківнавчальноїдіяльності.
- Повідомленнядомашньогозавдання.
Структура уроку контролю і корекціїзнань, умінь та навичок
- Організаціякласу.
- Актуалізаціяопорнихзнань.
- Повідомлення теми і мети уроку.
- Контроль, корекція й оцінюваннязнань, умінь та навичокучнів.
- Підбиттяпідсумківнавчальноїдіяльності.
Вимоги до техніки проведення уроку
- Урок повинен бути емоційним, викликати інтерес до навчання і виховувати потребу в знаннях.
- Темп і ритм повинні бути оптимальними, дії вчителя й учнів – завершеними.
- Необхідний повний контакт у взаємодії вчителя й учнів на уроці, необхідно дотримуватися педагогічного такту і педагогічного оптимізму.
- Повинна домінувати атмосфера доброзичливості й активної творчої праці.
- Варто змінювати види діяльності учнів, оптимально сполучати різні методи й прийоми навчання відповідно до рівня працездатності учнів залежно від дня тижня, порядкового номера уроку, навчальної дисципліни, типу і виду уроку.
- Потрібно забезпечити дотримання єдиного орфографічного режиму.
- Учитель повинний забезпечити активне навчання кожного школяра.